Monday, September 17, 2012

SRE#72 + EVENT - Majlis Perkahwinan - 16 September 2012

PA System 

Tarikh - 16 September 2012
Acara - Majlis Perkahwinan
Lokasi - Saujana Kajang

Majlis amat meriah dengan kedatangan tetamu-tetamu istimewa. Pihak keluarga kedua-dua pengantin juga amat sporting. 

Tahniah kepada mereka berdua!!



Saturday, September 15, 2012

SRE#71 + EVENT - Majlis Perkahwinan - 15 September 2012

PA System 
Tarikh - 15 September 2012
Acara - Majlis Perkahwinan
Lokasi - Dewan MBPJ Seksyen 5, Gasing Indah Petaling Jaya Selangor

Pengantin - Nurul Wahida & Redzuan



Friday, September 14, 2012

SRE#70 + INFO - Deejay Wanita Terima Cabaran Kelab

Deejay wanita Melayu terima cabaran kelab

Oleh DIYANA ROSE KAMALLUDEEN
Gambar SAIFUL BAHARI ASHARI



Deejay Phinans dikenali di kalangan pengunjung tetap Werner's dan penggemar gabungan muziknya.

BERBEZA dengan pengacara lagu atau deejay radio yang lebih glamor, tidak ramai golongan wanita lebih-lebih lagi Melayu memilih menjadi deejay di kelab hiburan.

Tahukah anda, deejay kelab (seperti deejay hip hop) perlu mahir berinteraksi dan mengendalikan orang ramai pada masa sama mengadunkan rentak dan irama muzik dalam waktu sebenar?

Bagi yang benar-benar serius, memperhebatkan kesan perubahan gabungan pelbagai rentak berbeza adalah sasaran utama.

Selain memilih lagu yang serasi dengan kekunci muzikal tertentu, deejay juga perlu bijak mengaplikasi teknik-tenik berbeza seperti menyesuaikan rentak, phrasing danslip-cue.

Itu belum masuk aspek yang lebih teknikal dan rumit iaitu seni cutting (memotong lagu), beat juggling (jugel rentak), I, needle drops, phase shifting, back spin dan banyak lagi.

Memiliki Diploma Penyiaran Akademi TV3 dan Kejuruteraan Bunyi Institut Teknologi Audio Ocean, Farrah Shamila Abdul Rahman merupakan antara segelintir deejay wanita tempatan yang berkemahiran dalam scratching dan beat juggling.

Turut dikenali sebagai Deejay Phinans, tiga tahun lalu Farrah, 28, mengambil keputusan mengikuti kursus sambilan asas latihan deejay di akademi dinamik dan inovatif tempatan di ibu negara.

Asas teknik penting yang pelajari kemudiannya dimanfaatkan dan diperluaskan menerusi penyelidikan, rujukan dari Internet serta sampel muzik terbaik bagi menajamkan kemahiran menggabungkan melodi.

Antaranya mengambil kursus profesional Ableton, perisian secara online untuk menggubah dan menulis muzik, merakam, mengadun dan membuat persembahan live.

"Di Malaysia, hanya dua deejay lelaki memiliki sijil kelayakan profesional tersebut dan kini saya dalam usaha mengikuti kursus sama bagi menambah kemahiran," tambahnya.

Dalam pada itu Farrah mencuba nasib mengadakan persembahan di beberapa majlis kecil dan besar sebagai pendedahan awal dalam bidang tersebut.

"Bayangkan majlis yang besar tetapi tidak ada orang langsung! Tapi dari situ saya mendapat peluang membuat persembahan di Zouk, Twentyone, Frangipani selain memenuhi jemputan pelakon Irene Ang ke Singapura," ujarnya.

Pengalaman memutarkan lagu di Asian Heritage Row Kuala Lumpur tahun lalu banyak membuka peluang baru dalam bidang tersebut.

"Melaluinya juga, Werner's mengesan bakat dan potensi saya lalu mengambil saya bekerja di bawah rangkaian restoran miliknya," beritahu Farrah.

Sebelum ini, dia merupakan Eksekutif Jualan Iklan di sebuah majalah di waktu siang dan menjadi DJ sambilan di kelab sekitar Kuala Lumpur sehingga pukul 4 pagi beberapa hari seminggu.

Sehinggalah Oktober tahun lalu, Farrah dilantik sebagai Penyelaras Muzik dan deejay di Werner's On Changkat Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Dia dipertanggung jawab mengendali dan memantau fungsi sistem bunyi termasuk memastikan setiap peralatan diselenggara setiap tiga bulan sekali.

"Namun terdapat sistem yang lebih rumit dan memerlukan pengendalian rapi pula diselenggara sebulan sekali," katanya yang turut memastikan senarai lagu diubah sebulan sekali agar suasana sentiasa segar.

Selain Werner's, Farrah turut diberi tugas menata bunyi di El-Cerdito Tapas dan Lavaca Steak House & Oyster Bar mengikut kesesuaian tema serta konsep setiap restoran tersebut.

"Hari-hari biasa bermula pukul 5 petang saya memutar lagu jazz, soul, latin, salsa dan funk.

"Waktu malam apabila mulai ramai pengunjung lazimnya irama salsa, latin, funk, soul dan R&B menjadi pilihan."

Dibantu pereka akustik, Farrah menyesuaikan bunyi berpandukan ciri fizikal restoran termasuk struktur kaca pada restoran agar getaran tidak melebihi garis panduan keselamatan.

"Meskipun muzik dan restoran selalunya kelihatan sepadan, kebanyakan sistemnya memberikan liputan bunyi yang tidak sekata," ujarnya.

Justeru, Werner's menggunakan sistem bunyi Bose yang bukan sahaja mewujudkan suasana tenang di dalam malah di luar restoran, foyer, tandas tetapi tidak terlalu bingit atau berdengung.

Tambah Farrah, melalui cara itu keperluan akustik dapat dipenuhi tanpa berkompromi terhadap kriteria hiasan dalaman restoran berkenaan.

Satu lagi manfaatnya adalah saiz kotak pembesar yang kecil atau sederhana manakala kabelnya muda dipasang berhampiran pembesar suara itu.

"Hasilnya cukup kemas, sistem bunyi tidak terlalu menonjol sebaliknya sepadan dengan kriteria reka bentuk dan menghasilkan kualiti akustik terbaik di seluruh premis.

"Setiap bahagian juga boleh dikawal secara berasingan untuk memastikan keselesaan pengunjung," jelasnya sambil memeriksa tahap kesesuaian audio di Werner sebelum memulakan tugas kira-kira pukul 5 petang.

Farrah bukan sahaja bertuah kerana menceburi kerjaya impiannya, mempunyai majikan mesra dan bertimbang rasa malah berpeluang menikmati hidangan lazat secara percuma sebelum masuk kerja setiap hari.

Satu lagi perkara, walaupun bergelar deejay kelab tetapi Farrah tidak menyentuh minuman beralkohol sekali pun pernah mendapat bayaran dalam bentuk itu tidak lama dulu.

"Saya harap pengunjung tidak salah anggap atau kecil hati. Bagi saya, memutarkan lagu sudah cukup untuk mengepam adrenalin dan membakar semangat untuk bekerja," tegasnya.

Farrah atau Deejay Phinans akan melancarkan album di Werner's on Changkat Mei ini dengan 100 cakera padat edisi terhad untuk penggemar adunan muzik kelab.


-  UTUSAN - 

SRE#69 + INFO - Jurutera Bunyi, Ketajaman Deria Pendengaran

Jurutera Bunyi - Ketajaman deria pendengaran

Fizikalnya tidak dapat disentuh. Sebaliknya, ia hanya bergantung kepada ketajaman pancaindera pendengaran jika berlaku sebarang masalah.

Senario itu mungkin agak ganjil tetapi ia sudah menjadi sebahagian daripada rencah kehidupan mereka yang bergelar jurutera bunyi. Dianggap sebagai genius belakang tabir, mereka banyak menggunakan deria pendengaran untuk menjelmakan sesuatu bunyi yang dapat memberi kepuasan kepada pendengar.

Kerjaya jurutera bunyi tidak hanya terbatas dalam industri muzik sahaja tetapi merangkumi pelbagai lapangan termasuklah filem, penerbitan program televisyen, penyiaran, pengiklanan, teater dan banyak lagi yang memerlukan kepakaran mereka.

Sentuhan magis dan daya kreativiti dimiliki mereka menjadi aset untuk memastikan setiap produk akhir kelihatan bernyawa sekali gus memberi impak kepada umum.

Selain deria pendengaran, jurutera bunyi merupakan seorang yang berkemahiran tinggi dan cekap dalam mengendalikan pelbagai peralatan canggih.

Mereka sentiasa didedahkan dengan pelbagai medium multimedia. Bahkan kemahiran teknikal mereka perlu terkini dan sejajar dengan peredaran zaman.

Bagaimanapun, antara cabaran yang perlu dilalui oleh jurutera bunyi adalah mengendalikan program secara langsung.

Sama ada ia diadakan di dalam studio mahupun di kawasan terbuka, jurutera bunyi merupakan antara individu yang bertanggungjawab memastikan perjalanan setiap program berjalan dengan lancar dan sempurna.

Bagi tiga jurutera bunyi All Asia Networks Plc. (Astro) yang berpengalaman lebih sedekad dalam bidang penyiaran, mereka sependapat bahawa program secara langsung menuntut kesabaran, ketelitian, kemahiran, kepekaan, komunikasi dan kerjasama yang cukup tinggi.

"Ciri-ciri tersebut perlu ditekankan dalam proses program secara langsung kerana ia berbeza berbanding program rakaman. Program rakaman boleh dilakukan semula apabila berlaku sebarang kesilapan.

"Tidak seperti program secara langsung, kita perlu memastikan semuanya berjalan lancar untuk memberi kepuasan kepada audiens yang menyaksikan program berkenaan," jelas Mohd. Fadhil Sam, 47.

Hampir 90 peratus daripada program yang dikendalikan oleh mereka di Astro adalah secara langsung. Tiada istilah kesilapan apabila mengendalikan program secara langsung itu.

Kepuasan audiens turut memainkan peranan penting dalam sesebuah program secara langsung kerana ia merupakan penanda aras kepada kejayaan seseorang jurutera bunyi.

Berjalan lancar

Katanya yang mempunyai pengalaman selama 14 tahun dalam bidang penyiaran, program secara langsung merupakan seni penggabungan dan memproses sejumlah isyarat audio untuk mewujudkan satu campuran audio yang jitu kepada penonton, pengarah muzik atau penghibur.

"Dalam menjayakan sesuatu program secara langsung khususnya konsert, tiga elemen penting yang perlu diambil perhatian ialah monitor mix, public address (PA) atau Front of House (FOH) dan televisyen mix," ujarnya.

Bagaimanapun tegasnya, daripada tiga elemen berkenaan monitor mix merupakan nadi kepada sesebuah konsert ataupun program secara langsung.

"Monitor mix ini penting kerana ia akan membolehkan penyanyi atau pemuzik di atas pentas mendengar muzik dan suara penyanyi.

"Dalam pada itu, monitor mix yang baik dapat meminimumkan tempoh kelewatan bunyi pada konsert-konsert besar sekali gus dapat menyelaraskan persembahan di atas pentas," ujarnya.

Mohd. Fadhil menambah, monitor mix juga membantu mengatasi tahap bunyi di bahagian penonton dan pentas agar tidak menimbulkan kekeliruan apabila persembahan dilakukan.

Mereka yang memainkan peranan di bahagian ini amat kritikal kerana perlu memastikan semua isyarat bunyi berjalan dengan baik tanpa sebarang masalah.

"Public address (PA) atau Front of House (FOH) pula bertanggungjawab menjaga bunyi-bunyian di bahagian audiens agar mereka dapat menikmati bunyi yang mengagumkan tanpa gema dan sebagainya.

"Tugas televisyen mix pula, perlu mengenal pasti frekuensi yang sesuai untuk memancarkan audio di kaca televisyen penonton di rumah kerana isyarat di studio ataupun stadium tidak sama dengan di kaca televisyen," katanya.

Antara program dan konsert secara langsung yang pernah mereka dikendalikan termasuklah konsert akhir Akademi Fantasia (AF), Anugerah Era, program bual bicara dan banyak lagi.

Telinga bingit

Sementara itu seorang lagi rakannya, Saravanan Kumar, 33, berkata, kerjasama sebagai satu pasukan juga amat penting apabila mengendalikan program secara langsung.

"Kita memerlukan persefahaman bersama pengarah muzik kerana kerjasama ini akan menentukan sama ada bunyi-bunyian yang bakal kedengaran baik ataupun sebaliknya.

"Melalui kerjasama ini kita akan mengetahui sistem mikrofon yang sesuai digunakan di dalam sesebuah program ataupun konsert," katanya.

Menyentuh mengenai cabaran, Saravanan berkata, telinga yang sentiasa menjadi bingit antara situasi yang perlu mereka depani.

"Kita membaiki benda yang tidak dapat dilihat dan disentuh tetapi hanya menggunakan deria pendengaran untuk mendapatkan bunyi-bunyian yang terbaik.

"Selain itu, kita juga terpaksa berdepan dengan pelbagai kerenah artis apabila mengendalikan program secara langsung tetapi ramai yang dapat memberi kerjasama," ujarnya.

Bahkan, kadangkala mereka juga akan mendengar 12 lagu yang sama berulang kali sehingga bosan.

Namun, atas dasar minat dan ingin memuaskan hati audiens ia diteruskan jua. Kerjaya sebagai jurutera bunyi sentiasa berdepan dengan tekanan dan waktu kerja yang tidak menentu.

Lazimnya, mereka akan mengambil masa sehingga seminggu bergantung kepada program ataupun konsert yang dikendalikan untuk mendapatkan bunyi-bunyian terbaik.

"Ia termasuklah pemeriksaan bunyi, raptai, pemeriksaan isyarat, kesesuaian sistem mikrofon dan sebagainya," kata Saravan.

Pelbagai kandungan program Melayu, India dan Cina yang diterbitkan Astro juga mencabar mereka.

Mengapa? Mereka perlu menentukan kesesuaian peralatan dan bunyi-bunyian supaya program berkenaan kelihatan menarik. Mereka juga tidak terkecuali berdepan dengan peralatan audio yang tidak mencukupi.

"Sebagai contoh, kalau kita minta lima mikrofon tetapi hanya dapat tiga sahaja jenama yang diingini, kita perlu tahu memaksimumkan peralatan tersebut.

"Perkara sebegini sudah menjadi asam garam jurutera bunyi dan perlu menggunakan kreativiti masing-masing untuk menghasilkan bunyi-bunyian terbaik," kata David Yong KG.

David berkata, antara peralatan-peralatan yang diperlukan untuk mengendalikan program ialah konsul mixer, mikrofon berkualiti tinggi, monitor, pembesar suara, amplifier, penjana kuasa dan sebagainya.

Mereka juga sependapat untuk menjadi jurutera bunyi yang baik seseorang perlu minat mendalam, mempunyai asas muzik, sedia berkorban waktu dan sentiasa bersedia mempelajari sesuatu yang baharu.

- KOSMO!

Thursday, September 13, 2012

SRE#68 + EVENT - Majlis Perkahwinan - 13 September 2012


PA System 
Tarikh - 13 September 2012
Acara - Majlis Pernikahan & Makan Malam
Lokasi - Jeumpa D'ramo, Jalan Maarof Bangsal KL

Pengantin - Jane Ramli & Pasangan

Majlis pernikahan yang ringkas tetapi meriah. Disusuli majlis makan malam tertutup untuk keluarga kedua-dua belah pihak dan rakan terdekat. 

Selamat pengantin baru untuk saudari Jane Ramli 

Terima kasih kerana memilih SRE!!!




Thursday, September 6, 2012

SRE#67 + EVENT - Majlis Rumah Terbuka Hari Raya - 31 Ogos 2012



PA System / Karaoke
Tarikh - 31 Ogos 2012
Acara - Majlis Rumah Terbuka Hari Raya - Dil Azahar & Keluarga
Lokasi - Desa Pandan, Kuala Lumpur

Suasana meriah dgn layanan sporting! Selamat Hari Raya Aidilfitri buat Dil Azahar & Keluarga. Terima kasih kerana memilih SRE!





SRE#66 + EVENT - Majlis Rumah Terbuka Hari Raya - 30 Ogos 2012 -

PA System
Tarikh - 30 Ogos 2012
Acara - Majlis Rumah Terbuka Hari Raya - Dato Jatt & Keluarga & FZ Group
Lokasi - Dewan Komuniti Manjalara, Kepong

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat  Dato Jatt Sekeluarga & FZ Group . Terima kasih kerana memilih SRE! 



PELABURAN & JUAL BELI EMAS

PORTAL UNTUK PERNIAGAAN

DESIGN & PRINTING

Kursus Pra-Perkahwinan

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls